måndag 13 juli 2009

Mer om tidigare inlägg

http://www.forskautandjurforsok.se/djurforsok/djurtester-hur-gar-de-till/

Jag tycker att de som tycker det är så bra med djurtester " för människans skull " kan ju ta och läsa, titta och tänka lite till innan de tycker något alls.

Jag hittade en bra artikel som även tipsar mer om produkter som djurtestas. Jag lär lägga upp fler och fler allteftersom.
Denna är från miljömagasinet.

Djurtestat eller icke djurtestat



Var kommer varorna man handlar ifrån? Vilka har producerat dem - och framför allt - har några levande varelser skadats eller lidit på grund av att varorna har framställts?
Detta är frågor man gärna vill ha svar på - men som sällan går att få.
Tyvärr är det så, att bara genom att köpa många vanliga produkter så riskerar man att uppmuntra grymhet mot djur. Och tyvärr är det så, att bara genom att undersöka varan i sin hand - får man inga svar.

Att vara en medveten konsument blir allt viktigare och således också bra konsumentupplysning.
Detta var min utgångspunkt när jag beslöt att börja dela ut information om det stora multinationella företaget Procter & Gamble. De är inte de enda som använder sig av djurtester, men det är ett jättestort företag. De producerar några av de vanligaste varumärkena och produkterna som man hittar på butikshyllorna i vilken dagligvarubutik som helst.
Min första åtgärd blev att ta kontakt med en organisation som länge kampanjat mot djurtester och speciellt Procter & Gamble - nämligen Uncaged i England. De har en bra och informationsrik hemsida och tillmötesgående medarbetare som uppmuntrade mig.
Åtgärd nummer två blev att välja ut en stor butik eller varuhus som säljer produkterna ifråga. Det blev Åhléns. Jag skrev ett brev för att fråga om de var medvetna om bakgrunden till alla PoG- produkter de säljer. Jag fick bara ett kort svar som hänvisade vidare.
Åtgärd nummer tre blev att trycka upp flygblad - ställa mig utanför entrén och börja dela ut. Jag tillverkade också en skylt som gav folk en fingervisning om varför jag ställt mig där.
Detta är något som kan behövas då man annars riskerar att inte alls synas i vimlet.
Sedan är det tålamod och envishet som gäller. Lättast är det om man är några stycken som kan bytas av - så man orkar hålla ut. Ibland kan det vara riktigt trevligt, särskilt när okända människor kommer och ger uppmuntran och visar uppskattning. Det kan verkligen behövas.

Mitt intryck är att de flesta - som överhuvudtaget tar sig tid att reagera - reagerar positivt.
En liten minoritet gör tummen ned och fräser. De tar sig sällan tid att stanna och deras kommentarer är så gott som alltid kastade över axeln.
Nå - det är deras problem.
Klart är att mycket mer konsumentupplysning behövs så att folk kan göra aktiva medvetna val och sluta sponsra företags grymhet mot djur. Det är förvisso inte alltid lätt att veta vilka produkter man då ska satsa på - men en vägledning kan man få genom att kolla till exempel Djurens Rätts lista över icke djurtestande företag.
Lycka till!

Gunilla Stenhardt
Uncaged hemsida: www.uncaged.co.uk.
Djurens Rätt: www.djurensratt.se



Du kan:
- välja att inte köpa djurtestade produkter
- sprida information om företag som använder djurtester i framställning av sina produkter och företag som inte gör det.
Märken att bojkotta: Ariel, Braun, Clairol, Duracell, Eukanuba, Gilette, Giorgio Beverly Hills, Herbal Essences, Hugo Boss, Head And Shoulders, Iams, Lacoste, Max Factor, Old Spice, Olay, Pampers, Pantene, Pringles, Tampax, Vapurub, Vidal Sassoon, Wash´n Go, Wella, Yes, med flera märken.

Liz mistakes:
herbal essences, YES, pringles. Man lär sig nya saker varje dag.
Och som sagt; det FINNS bättre alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar